Suomen Matkustajalaivayhdistys – Passagerarfartygsföreningen i Finland Ry

Yli neljänkymmenen vuoden aikana kaikkiaan neljään eri yhdistykseen kuuluneet rannikko- ja sisävesialueilla toimivat henkilöliikennevarustamot ovat keskittäneet voimansa 19.11.2004 perustettuun yhteen valtakunnalliseen edunvalvontayhdistykseen. Yhdistys on kaksikielinen ja siihen kuuluu jäseniä myös Ahvenanmaalta.

Yhdistykseen kuuluu nyt 60 varustamoa, jotka operoivat noin 140 aluksella. Muutaman matkustajapaikan vuokraveneistä aina 300 matkustajan yhteysaluksiin ja rannikkoristeilijöihin ulottuvan kaluston kokonaiskapasiteetti on noin 20.000 matkustajapaikkaa. Alukset kuljettavat erityyppisillä matkoilla vuosittain yli kolme miljoonaa matkustajaa.

Yhdistykseen kuuluvat varustamot työllistävät yksinomaan pääkaupunkiseudulla omistajat mukaan lukien noin 500 henkilöä ja muualla maassa yhteensä vähintäänkin saman verran. Toimialan yleisen edunvalvonnan ohella yhdistys toimii myös työmarkkinaosapuolena työnantajayhdistyksen ominaisuudessa.

Risteily aluksillamme on mitä parhainta edustamista, vieraanvaraisuutta tai virkistäytymistä asiakkaillenne, vieraillenne tai vain omalle perheelle sekä muulle lähipiirille. Paikkakunnallasi toimivan tai muutoin lähimmän jäsenvarustamomme löydät helposti kotisivuiltamme kohdasta ”yritykset”.

Tervetuloa risteilemään kauniiseen saaristoomme.

Kesätie on vesitie!
SMLY